Video – s větroněm na svahu

Pilot: Ondřej Suk
Větroň: Gama 2100 (bez fotek i videa)

Pilot: Pavel Scheib
Větroň: Ventus 2CX (video na konci příspěvku, fotky)

Kde: Věcov

Tuto sobotu (17.11.2012) jsme vyrazili s Pavlem Scheibem zalétat si s větroněm na svah. Pro mě to byla první zkušenost s letáním na svahu a tak jsem byl rád za každou radu 🙂 Foukal pořádný vítr (8 až 10m/s) a bylo kolem 1 C nad nulou (pocitově tak -10 C :-). Popravdě nevím jestli jsem se víc klepal strachem o model (je stavěný na vítr do 5 m/s) nebo zimou (bez rukavic). Jakmile se ale letadlo dostalo do vzduchu, vše bylo najednou v pohodě. Létalo se suprově, ale do ničeho jiného než začátečnických “osmiček” jsem se pro jistotu nepouštěl. Po chvíli mi ovšem došlo, že to létá až moc dobře a mého EPP miláčka budu na zem dostávat jenom těžko.

A přesně to se mi potvrdilo i při pokusech o přistání. Letadlu se prostě k zemi nechtělo a i přes veškerou snahu stoupalo. Pustil jsem ho proto dál ale jako správný začátečník jsem se dopustil chyby a stočil se moc po větru. Co následovalo dokážete odhadnout. Pokus o obrat, ztráta rychlosti a pád. Vše se odherálo v relativně malé výšce ale i přes to jsem viděl, že z letadla při dopadnu něco odpadlo. Cestou jsem kalkuloval v hlavě, kolik stojí jednotlivé díly, a co jsem mohl zničit. O to větší bylo moje překvapení, když jsem dorazil k modelu, a našel jsem ho vcelku. Jediné co odletělo byl kryt kabiny (přichycený magnety).

 

 
Záznam ze svého letu nemám, ale natáčel jsem Pavlův…

Po odzkoušení, že opravdu vše funguje, jsem sebral odvahu a vyzkoušel letět znovu. Podruhé šlo vše mnohem lépe. Nalétnutí na přistání se mi podařilo bez sklouznutí po větru, s výškou byl ale pořád problém a musel jsem hodně potlačovat abych letadlo donutil klesat. Vlastní dosednutí bylo sice tvrdší a ve vysoké rychlosti, ale pod správným úhlem. Což ale vzhledem k podmínkám které na kopci panovaly považuji za úspěch.

I přesto že jsem řádně promrznul (a při přistáních se zase dost zapotil) jsem si létání na svahu užil. Určitě si ho plánuju zopakovat, snad jenom za lepšího počasí. A ještě jeden velký bonus. I po 30 minutách létání byla baterie v letadle skoro plná.

Mezi mými pokusy si Pavel zalétal i se svým větroněm. Jak to vypadalo se můžete podívat na videu. Z mého létání bohužel (nebo bohudík) žádný záznam není 🙂


Pavlův Ventus 2CX

 

Bookmark the permalink.

Leave a Reply