Proč nám RC letadla občas padají

Tak se mi tento čtvrtek podařilo “rozstřelit” dmychadlovou stíhačku L159 ALCA. To mě přimělo k zamyšlení, proč nám vlastně RC letadla padají a co s tím. Nejdříve je třeba říci, že pád je v 99,9% případů chybou pilota (i když ne nutně chybou “pilotáže”). Zbývajících 0,01% jsou vnější vlivy – například když na vás při létání zaútočí rozzuřený dobrman nebo vám letadlo napadne káně 🙂

Následující příklady jsem už viděl, slyšen nebo s nimi mám dokonce osobní zkušenost. Takže, pár tvrzení, která se Vám mohou vymstít.

Důvod – Problém s letadlem

  1. RTF znamená, že nabiju baterku a jdu lítat. Nemusím nic kontrolovat.
  2. Zkontrolovat si před startem chod kormidel je pro amatéry a ty reversy mám určitě nastavený dobře.
  3. Černá je + nebo – mínus, ale vždyť je to jedno.
  4. Aha, ona ta vysílačka má vytahovací anténu (35 MHz).
  5. Tahle čínská vrtule stojí jenom 1/5 co jiné, ta bude určitě dobrá.

Důvod – Podcenění okolností

  1. Nevadí že jsem nikdy předtím nelítal, koupím si na začátek pořádné letadlo, nejlíp “ostrého” akrobata.
  2. Vždyť skoro nefouká, jdu si zalítat.
  3. Ta bouřka je ještě daleko.
  4. Ta louka je na přistání dost dlouhá.
  5. V baterce je ještě dost šťávy na další průlet.
  6. Proč by si nastavoval na vysílačce stopky, nebo si dával telemetrii na napětí.
  7. Na vysílačce je napsán dosah 2km, tak to vyzkouším.
  8. Támhle někdo lítá, ale ptát se ho nepůjdu, určitě nemá 35MHz jako já.

Důvod – Chyba pilotáže

  1. Když ten manévr zvládl Franta, tak já taky.
  2. Ty stromy jsou ještě daleko.
  3. Na ten loping jsem dost vysoko.
  4. Let na zádech těsně nad zemí zvládne přece každý.
  5. A hele, ona na tom poli byla tyč.

 Napadají vás ještě jiné důvody? Napište mi je do diskuse na této stránce.

 

Co dělat, když letadlo padá

Takže proč jsem rozstřelil svoji L159? “V baterce je ještě dost šťávy na další průlet.” To by samo o sobě nebylo tak zlé, kdyby ten průlet nebyl na zádech a směrem k domům a parkovišti. Jak letadlo začalo ztrácet výšku, věděl jsem že nemám dost štávy bezpečně dokončit okruh a dostat se na volné prostranství (resp. bylo to 50/50). Bohužel nezbylo ani dost šťávy otočit se zpět do normální polohy a doplachtit (v malé rychlosti nejsou u dmychadla dostatečně ofukovány kormidla). V té chvíli musí přijít na řadu seznam priorit, který by měl mít každý pilot stejný:

  1. Nezranit a neohrozit lidi
    Být trefen letadlem byť z EPP není nic příjemného. A pokud mezi skupinu nic netušících lidí vlétne letadlo, je to docela šok, i když nikoho nezraní. tak jako tak by to značně snížilo toleranci okolí vůči pilotům na letišti.
  2. Nezpůsobit hmotnou škodu
    Rozbít někomu auto, okno, skleník nebo něco jiného taky není ideální pro “sousedské” vztahy mezi piloty a obyvateli okolí.
  3. Nabourat s minimální škodou na letadlu
    Když už víte že letadlo padá a máte byť omezenou kontrolu, snažte se letadlo rozbít tak, aby se dalo snadno a levně opravit.

V mém případě jsem se rozhodl neriskovat body 1 a 2 a raději jsem zvolil kontrolované nabourání letadla. ALCA má naštěstí snadno ulomitelný čumák, takže jsem vypnul motor a přitáhl výškovku. Do země jsem narazil cca pod úhlem 70°. Čumák zafungoval tak jak měl, pohltil energii nárazu a ulomil se. I po havárii tak byla ALCA teoreticky letu schopná (s drobným dovážením).

 
První fotka: Pár vteřin před nehodou a chvíli po ní. Výraz ve tváři = půjde to opravit 🙂

Tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply